lauantai 23. toukokuuta 2009

ZUBAIRAJEV HENGENVAARASSA / ZUBAIRAEV'S LIFE THREATENED


Tänään lauantaina 23.5. Zubair Zubairajevin siskolle kerrottiin, että Zubairajev on siirretty tänä aamuna Krasnojarskissa junaan kohti tuntematonta määränpäätä. Tuntematon mieshenkilö kertoi, että Zubairajev ei tule kestämään tulevia olosuhteita ja että jos hänet halutaan pelastaa, toimiin on ryhdyttävä välittömästi. Ihmisoikeusaktivistit mm. Suomessa ja Venäjällä alkoivat välittömästi vedota molempien maiden korkeimpiin viranomaisiin Zubairajevin olinpaikan selvittämiseksi. 
Koska Zubairajevin siirto oli ajoitettu lauantaille, jolloin virastot ovat kiinni ja asiaan vaikuttamaan pystyviä tahoja on vaikea tavoittaa, on pelättävissä että Zubair Zubairajevin kohtalo on lyöty lukkoon. Ponnisteluja hänen olinpaikkansa selvittämiseksi kuitenkin jatketaan. Svetlana Gannushkina on lähettänyt tiedustelun vankiloista vastaavalle taholle Venäjälle, ja Zubairajevin lakimies selvittää asiaa parhaillaan.

Taustaa mm. 
http://pienipuu.blogspot.com/2009/05/zubair-zubairajevin-tarina.html http://pienipuu.blogspot.com/2009/05/zubairajevin-maglevannajan-tilanteet.html

ENG

Today, 23 May, Zubair Zubairaev's sister Malika received a phone call from an unknown male, who told that Zubair has been put on train this morning and transferred to an unknown location, away from Krasnojarsk where he had been sentenced on 12 May, 2009. The man told her, that Zubairaev won't survive the situation in that place. He recommended Malika to start contacting all possible people who might influence the situation as soon as possible if she wants to save him.
Human rights activists for example in Finland and Russia have sent immediate appeals to appropriate officials in both countries, and Zubairaev's is active in finding out the whereabouts of Zubairaev.


keskiviikko 20. toukokuuta 2009

Russia : Journalist convicted of defaming prison service by reporting detainee torture claims


Russia : Journalist convicted of defaming prison service by reporting detainee torture claims / Russie : Deux cent mille roubles d’amende requis contre une journaliste ayant dénoncé la torture en prison

Press release/communiqué de presse

English/French

PRESS RELEASE

Wednesday 20 May 2009



RUSSIA

Journalist convicted of defaming prison service by reporting detainee torture claims




Reporters Without Borders condemns journalist Elena Maglevannaya’s conviction by a court in the southern city of Volgograd of defaming the prison service in articles about torture in Russian prisons that she wrote for the website Vestnikcivitas. Some of the articles were about the case of Zubayr Zubayrayev, a young Chechen imprisoned in Volgograd.

In a 13 May ruling, the court found Maglevannaya guilty of “disseminating false information discrediting the federal prison service’s reputation” and ordered her to pay a fine of 200,000 roubles (4,500 euros) and to publish a retraction. Maglevannaya has said she will appeal, and has no intention of retracting.

“The logic of the court’s ruling escape us,” Reporters Without Borders said. “The case involves serious allegations about the torture of a detainee, so why punish the journalist rather than get to the bottom of the case by examining all the evidence, starting with the prisoner’s own statements.”

The press freedom organisation added: “If the evidence is sufficient, the judicial system should investigate these inhuman practices instead of prosecuting the journalist. This would be a better way of defending the prison service’s reputation than silencing those who expose the mistreatment of detainees.”

Zubayrayev was arrested soon after his return to Chechnya in early 2007 from Austria, where had obtained refugee status. Thereafter his family received no word about him and he was on missing persons lists until August 2007, when a court convicted him of “assaulting a member of the security forces” and he began serving a five-year prison sentence in Volgograd. 

At that point, he was able to establish contact with his sister and told her he was being mistreated. Human rights activists managed to visit the prison camp where he was being held and photographed his injuries. Two leading human rights activists – Lev Ponomariov of For Human Rights and Svetlana Gannushkina of Civil Solidarity – participated in a February 2009 news conference in Moscow about his case.

Maglavennaya began writing her articles about Zubayrayev and other cases of torture in Russian prisons in January 2009, prompting the federal prison service to bring the libel action against her.


47, rue Vivienne - 75002 Paris (France)
Tel: 331-4483-8467 / Fax: 331-4523-1151
europe@rsf.org – Read more  www.rsf.org

perjantai 15. toukokuuta 2009

Zubairajevin & Maglevannajan tilanteet kiristyvät


Tiistaina 12.5. Kirovin alueen tuomioistuin Volgogradissa määräsi, että venäläistoimittaja Jelena Maglevannajan tulee maksaa 200 000 ruplan (n. 4500 euron) korvaus Volgogradin LIU-15-vankilan hallinnolle "moraalisesta vahingosta". Tuomioistuimen mukaan Maglevannaja levitti väärää tietoa siitä, että vankilan sairaalassa olisi kidutettu Zubair Zubairajevia, vaikka kidutuksesta on olemassa vahva näyttö.
Samana päivänä sama tuomioistuin määräsi Zubair Zubairajevin siirrettäväksi turvallisuusluokitukseltaan tiukempaan vankilaan jonnekin muualle Venäjälle, koska Volgogradissa ei ole noita vaatimuksia täyttävää vankilaa.
Maglevannaja on sekä omasta että Zubairajevin tilanteesta hyvin huolissaan. Maglevannajan asianajaja aikoo valittaa tuomiosta, mutta mahdollisuudet, että päätös kumottaisiin, ovat lähes olemattomat.
Zubair Zubairajeville siirto muualle Venäjälle on erittäin kova takaisku. Häneen on siirron jälkeen lähes mahdotonta saada yhteyttä, eikä hänen terveydentilaansa päästä tarkkailemaan.

Amnesty International vetoaa edelleen Zubair Zubairajevin puolesta:
http://pienipuu.blogspot.com/2009/05/testi.html

Lisätietoa englanniksi Maglevannajan tuomiosta:
http://www.eng.kavkaz-uzel.ru/articles/10104

torstai 14. toukokuuta 2009

Delegaatio vältti mielenosoittajat


Helsingissä osoitettiin pienimuotoisesti mieltä Tshetshenian ihmisoikeustilanteen johdosta 13.5.2009. Tshetshenian raakaa hallintoa vastustaneita mielenosoittajia kävi vilkaisemassa Euroopan neuvoston edustaja Vesna Atanasova, joka ilmeisesti pelkäsi yhteenottoa ja eikä myöntänyt Atanasova olevansakaan. Mielenosoittajat jakoivat Helsingin kaupunginvaltuuston jäsenille tietoa Tshetshenian tilanteesta.
Pieni Puu ry:n järjestämällä mielenosoituksella haluttiin muistuttaa, että Tshetshenian hallinto ei noudata kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia. Demokratian ja paikallishallinnon rakenteiden istuttaminen Tshetsheniaan voidaan aloittaa kunnolla vasta sitten, kun ihmisoikeusrikoksiin syyllistynyt tasavallan johto on asetettu vastuuseen teoistaan ja maassa vallitsee sananvapaus.

keskiviikko 13. toukokuuta 2009

Tiedote koskien tshetsheenidelegaation vierailua Suomeen

Suomi isännöi Tshetshenian hirmuhallinnon edustajia

Suomessa vierailee tällä viikolla edustajia Tshetshenian parlamentista ja paikallishallinnosta. Vierailun käytännön järjestelyistä vastaa Suomen Kuntaliiton tytäryhtiö Finnish Consulting Group. Vierailu on osa Euroopan neuvoston paikallishallinto- ja demokratiahanketta. Tshetsheenidelegaation vierailusta on ollut hyvin vaikea saada tietoa. Asiaa kommentoineet tahot eivät pidä vierailua poliittisena, mutta Tshetshenian rikollisen hallinnon edustajien isännöiminen on poliittinen teko. Suhteita on ylläpidettävä myös kansalaisiaan sortaviin maihin, mutta tietyt tosiseikat on syytä pitää mielessä tämänkaltaisia vierailuja järjestettäessä.

Tshetsheenivieraat edustavat presidentti Ramzan Kadyrovin sortohallintoa, joka pitää Tshetsheniaa rautaisessa otteessaan. Nimettömiiin ilmiantoihin perustuvat pidätykset ja tekaistuihin syytteisiin ja todisteisiin nojaavat tuomiot, joita langetetaan kidutuksen avulla saatujen todistajanlausuntojen perusteella, ovat yleisiä. Uhkailu ja väkivalta kohdistuu myös niihin, jotka vaativat oikeutta kadonneille tai pidätetyille. Tuhannet tshetsheenit ovat paenneet Kadyrovin hallinnon mielivaltaisia toimia Eurooppaan.

Tshetshenian nykyhallinto haluaa luoda tasavallasta kuvan rauhan ja hyvinvoinnin tyyssijana. Kadyrovin lähettiläät kiertävät Euroopassa kertomassa maasta tarinoita, joilla yritetään houkutella tshetsheenipakolaisia palaamaan. Eurooppaa ei liiemmin kiinnosta, että näillä matkoilla on kytköksiä tshetsheenipakolaisten murhiin. Viime tammikuussa Itävallassa ammuttiin Kadyrovin entinen henkivartija Umar Israilov, joka väitti nähneensä Kadyrovin itsensä kiduttavan ja tappavan vastustajiaan ja joka oli nostanut kanteen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa Kadyrovia vastaan. On myös syytä pelätä, että näillä vierailuilla yritetään vaikuttaa Euroopan jo ennestään kiristyneeseen turvapaikkapolitiikkaan tshetsheenipakolaisia kohtaan.


Me allekirjoittaneet paheksumme maamme osallistumista toimiin, jotka pönkittävät presidentti Ramzan Kadyrovin luomaa vilpillistä kuvaa Tshetsheniasta. Me häpeämme, että Suomi ojentaa auttavan kätensä räikeisiin ihmisoikeusrikoksiin syyllistyneen hallinnon edustajille. Tämän rikollisjoukkion läsnäolo Suomen maaperällä, vieläpä kansanedustuslaitoksemme istuntosaleissa, tahraa maineemme demokratiaa ja ihmisoikeuksia kunnioittavana maana. Kadyrovin hallinnon edustajien paikka on oikeusistuimessa.

Helsingissä, 12.5.2009

Anu Harju
Kerkko Paananen
Teemu Matinpuro
Oksana Tshelysheva

Lisätiedot:
050 358 1441
pienipuu.blogspot.com

tiistai 12. toukokuuta 2009

TSHETSHENIA-MIELENOSOITUS 13.5. HELSINGISSÄ

KAIKKI HYVIN TSHETSHENIASSA? - MIELENOSOITUS HELSINGISSÄ KE 13.5.

Ke 13.5. klo 16–19, Kaupungintalo, Pohjoisesplanadi 11–13

Suomessa vierailee parhaillaan Euroopan neuvoston projektin puitteissa tshetsheenidelegaatio, joka edustaa Tshetshenian rikollista presidenttiä Ramzan Kadyrovia. Ryhmä mm. tutustuu suomalaiseen paikallishallintoon.
Haluamme osoittaa, että emme usko tämänkaltaisella koulutuksella luotavan raa'an sortohallinnon koettelemaan maahan demokratiaa. 
Sen sijaan Suomi, vastaanottaessaan Kadyrovin hallinnon edustajia, hiljaisesti osoittaa hyväksyvänsä Kadyrovin toimet.
Me osoitamme mieltämme, koska Suomeen Kadyrovin hirmuhallintoa paenneet tshetsheenit eivät voi sitä tehdä, koska sillä he vaarantaisivat Tshetsheniassa olevien sukulaistensa hengen.

ENG
ALL IS WELL IN CHECHNYA? – DEMONSTRATION IN HELSINKI 

Wed 13 May at 16–19, The City Hall, Pohjoisesplanadi 11–13

We don't believe that democracy will hit Chechnya after the representatives of the bloody administration of President Kadyrov visit Finland. In stead, by welcoming these representatives Finland quietly approves the torture, human rights abuses and murders that are done by Kadyrov's orders.
We demonstrate, because the Chechens living in Finland, who have fleed the tyrannian administration of Kadyrov, cannot do that in the fear of endangering the lives of their own and of their relatives in Chechnya.

maanantai 11. toukokuuta 2009

Finland hosts representatives of the Chechnyan administration

Finland is hosting a delegation of nine Chechen parliamentarists and representatives of the local administration this week. The visit is part of the education programme of the Council of Europe. The Chechen delegation will meet Members of Parliament and visits some Finnish towns.
The visit has been kept secret from the public, and all the official authorities relating to the visit has claimed to be unaware of the event. That's by no means a surprise, as the group represents the bloody administration of Ramzan Kadyrov, which has reached its position by cruelly violating human rights and creating an atmosphere of fear into Chechnya.
The Finnish MP's and representatives of the municipalities can of course hide behind the back of the Council of Europe and convince themselves that they are only acting in the name of the democracy. But it has to be kept in mind that President Kadyrov himself is a torturer and a murderer, and hosting his delegation means that Finland accepts the tyrannian government of Chechnya and also the oppression, torture and murhers of the Chechen civilians.